Dnes je piatok, 12.august 2022, meniny má: Darina
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Prečo chodiť pešo?

marec 31, 2022 - 09:00
Presun autom je dnes nevyhnutnosťou pre zapojenie sa do bežného zrýchleného kolobehu života. Avšak ekológia, naše zdravie a v neposlednom rade i peňaženky bijú na poplach. Ak sa spoločne vo veľkom vrátime k hromadnej doprave, bicyklom, kolobežkám a najmä chôdzi, svet sa opäť kolektívne trochu spomalí.
Foto: 

 „Vôbec sa nemusíme hanbiť za to, že budeme našu kondíciu budovať pomaly. Nechceme predsa hneď na začiatku skončiť s odreninami, natiahnutými svalmi alebo dokonca so zlomeninou. Rovnako neodporúčam porovnávať sa a snažiť sa držať tempo s fyzicky zdatnejšími, i keď pohyb v partii je zábavnejší,“ vysvetľuje lekárka MUDr. Svetlana Šefčiková.

Bicykel

Kto neprepadol bežeckej horúčke alebo musí zo zdravotných dôvodov šetriť svoje kĺby, pre toho je ideálna jazda na bicykli. Veľkou výhodou bicykla je, že naň môže vysadnúť prakticky každý. Skôr než sa vydáte na svoj „výšľap“, nezabudnite si bicykel poriadne skontrolovať. Väčšinou sa bicyklu dopraje kontrola v servise už na jeseň, takže ho stačí po zime len ľahko skontrolovať a dofúkať kolesá. Určite nie je od veci nechať bicykel skontrolovať v špecializovanom servise. Budete tak mať istotu, že vám výljazd nepokazia zbytočné zastávky a problémy.

Ako prvú jazdu si vyberte kratší známy okruh, aby ste si otestovali kondičku a zbytočne to neprepískli. Nezabudnite, že sa vám ľahko môžu vytvoriť otlaky na dlaniach alebo na pätách, okrem kvalitných rukavíc so sebou preto určite pribaľte aj cestovnú lekárničku so zásobou náplastí.

Chôdza, rýchlo-chôdza a beh

Trendom tohto storočia je pravidelná návšteva posilňovne. Každý pohyb je dobrý, ak však chcete spojiť príjemné s užitočným a navyše ušetriť nejaké to euro mesačne, skúste začať chodiť peši. Hodina chôdze do práce vám môže nahradiť hodinu po práci v posilňovni.

„Už len pravidelná chôdza pešo po schodoch vylepšuje zlepšuje

 postavu a znižuje hodnotu diastolického krvného tlaku,“

 hovorí lekárka MUDr. Svetlana Šefčíková.

Začať môžete postupne a nie tak intenzívne. Na úvod vynechajte výťahy a chodievajte výhradne po schodoch. Zlepšenie výkonu sa ukáže už v krátkej dobe. Kľúče od auta nechajte doma, napríklad len jeden deň v týždni. Našťastie, v nepriaznivom počasí, môžete doplniť chodenie peši, či beh, využitím hromadnej dopravy. Chôdza:

  1. Zlepšuje kardiovaskulárny systém, podporuje chudnutie 
  2. Chránime ňou životné prostredie 
  3. Spevňuje svalstvo 
  4. Zrýchľuje metabolizmus 
  5. Nezaťažuje kĺby
  6. Zlepšuje náladu

Strečing

Strečing pred aj po je pravdepodobne najviac zanedbávaná a podceňovaná časť pohybových aktivít. Správne naťahovanie vám pomôže dosiahnuť pohodlnejšiu aerodynamickú polohu na bicykli a zefektívniť štýl vašej jazdy. Okrem toho vám umožní lepšie si vychutnávať čas strávený na dvoch kolesách. Rovnako tak chôdzu, či beh.

Tip redakcie: Majte pri sebe lekárničku!

Počas chôdze, či miernom behu, ale i pri jazde kolobežkou, či na bicykli môže prísť k nehodám. „Starostlivo pripravená lekárnička môže zachrániť život, k dispozícii by ste ju mali mať kdekoľvek, kam sa vyberiete. Menšia sa vojde aj do ruksaku. Dezinfekcia je na prvom mieste pri veľkom množstve poranení. Môže ísť o úraz hlavy, otvorenú zlomeninu, či odreniny,“ hovorí lekárka MUDr. Svetlana Šefčíková. 

  • Dezinfekcia by nemala štípať a obsahovať alkohol – to je dôležité najmä pri deťoch, starých ľuďoch, veľmi citlivých osobách či chúlostivých častiach tela a obzvlášť pri niektorých typoch zranení. 
  • Uprednostnenie dezinfekcie s obsahom jódu je vítané - jód zničí väčšinu baktérií, vírusov a plesní v rane, takže pôsobí proti potenciálnej infekcii a ďalším možným zdravotným komplikáciám.
  • Ideálne ak je určená na pokožku i sliznice.

Pri príprave obsahu svojej lekárničky by ste okrem dôležitých  kontaktov nemali zabúdať napríklad na:

dezinfekčný roztok; sterilnú gázu a obväz; gumový škrtiaci obväz; trojrohú šatku; náplaste; prúžky na stiahnutie rany; resuscitačné rúško; gumové jednorazové rukavice; nehrdzavejúce nožnice; digitálny teplomer v puzdre; pinzetu; gél na popáleniny; termoizolačná fólia; roztok na očný výplach; osobné lieky; lieky proti bolesti; chladiace vrecúško; rúško; zoznam obsahu lekárničky s dátumami exspirácie prípravkov.

Všetky spomínané aktivity ľahko včleníte do svojho denného harmonogramu naplno, či pozvoľna. Vyjdenie zo svojej komfortnej zóny vám môže priniesť užitočnú zmenu životného štýlu.

- - Inzercia - -